Letošního pochodu a
závodu Stovka Podyjím se zúčastnilo 58 (na trase 110) a 6 (zkrácená trasa 62) vytrvalců. Do cíle jich dorazila po mnoha hodinách
deště celkem necelá padesátka. Před jejich výkonem nutno
smeknout klobouk, čepici, helmu, nebo co má kdo na hlavě. A jak to
proběhlo z pohledu hlavního orghanizátora?
(Hardegg, foto Zdeněk Vémola)
Ač je Stovka Podyjím akce klubu Korýšů, kromě mě se z nich akce tentokrát zúčastnila jen Darina, a ta se zrovna letos rozhodla jít, což jsem jí nemohl zamítnout a její role se tudíž zmenšila na přepravkyni nákladu (a Magdy) a pomocnici v cíli. S akcí mi tedy pomáhali jiní, ovšem ve většině případů již ostřílení pomocníci:
Marušák (prezence na startu, převoz lidí a materiálu, kontroly Chvalatice, Na Keplech a Hnanice)
Jana Hájková, dále jen Jana (kontrola Chmelnice, Vranov, Hnanice, cíl)
Magda (příprava občerstvení, kontroly Chvalatice, Na Keplech a cíl)
Vítek (řidič, odznačování Frejštejna, kontrola Vranov, Hnanice, cíl)
Jan Divočák Týče + Anička + Velen (kontrola Kaja, převoz Vítka)
Hans Sedlák (zprovoznění online systému)
Helena (administrativa na startu)
Hans Sedlák (zprovoznění online systému)
Helena (administrativa na startu)
během akce k nám přibyli:
Míša (řidička, kontrola Chvalatice, Vranov, Hnanice, vaření v cíli)
Honza Podhájský, dále jen Honza (zapůjčení a řízení auta, kyvadlová doprava Vranov - Znojmo - Hnanice)
Vladimíra a Luděk (Zadní voj, sběr značení)
Jiří - můj táta (odvoz materiálu a jednoho člověka z cíle)
Před akcí mi s kontrolou tratě významně pomohli kromě Dariny taky Mirek a Jana P.
Jiří - můj táta (odvoz materiálu a jednoho člověka z cíle)
Před akcí mi s kontrolou tratě významně pomohli kromě Dariny taky Mirek a Jana P.
Všem výše uvedeným náleží velký dík.
Mračna na letošní
ročník Stovky Podyjím se začala hrnout už před startem,
předpověď počasí nás přesvědčovala, že letos to opravdu
není dobrá volba data. A bohužel měla tentokrát pravdu - co do
počasí jsme si letos vyžrali zpátky vše zlé, co se nám
vyhýbalo v předchozích 3 (vlastně 4) letech. Ale aspoň nebyl
pařák jako vždycky.
Na základnu do Znojma
jsem jel tentokrát sám, letošní ročník se obešel bez mojí
ženy Jany P. a poprvé i malého Jindry, navzdory mé snaze ho aspoň
na chvíli nechat dovézt do cíle. Bylo mi to sice na jednu stranu trochu líto, ale pokaždý, když
jsem si na něj v průběhu vzpomněl, tak to bylo v duchu "no,
ten by tu ještě scházel"...
Kromě mě ovšem jelo v
autě ještě několik beden jídla, co se nevešly k Marušákovi a
Heleně do dodávky. Toto jídlo připravovala už několik týdnů
dopředu Magda, kterou jsem večer před tím navštívil v Přerově,
abych pak noc trávil sháněním a vyklízením ledniček po Brně,
aby se aspoň to nejnutnější nezkazilo ještě před startem. Cestou jsem to vzal ještě přes Horní Moštěnice a načepoval Hanáckou minerálku, asi 60 litrů, kdyby byla žízeň ...
Na start jsem sice dorazil
s mírným zpožděním, ale pořád jakštakš, aby se
nejdůležitější úkony spojené s evidenící chodičů stihly.
Na rozdíl od loňska, kdy se ještě spoléhalo na dotisk některých
materiálů pro chodiče, nedošel nám teď toner, ale rovnou
vyplivl proud, což byl vzhledem k činnosti závislé na noťasu s
nepoužitelnou baterií docela průšvih. Díky tomu jsem celkem
ztratil kontrolu nad počtem lidí, hrnoucím se do prvního busu,
platbama a časama startu některých lidí. A hlavně jsem pak zabil
asi půl hodiny zprovozňováním online systému pro zadávání
údajů s Honzou Sedlákem. Zásluhu na jeho zprovoznění má kromě něj i Helena, která, jakožto nespěchající šedesátkařka na startu
poctivě povyplňovala do systému všechny údaje.
Na start do Uherčic jsem
jel jako už tradičně přes Olbramkostel, kde jsem se stavoval na
chatě pro některý věci. Tentokrát to byl partystan, zahradní
nábytek, nějaký nádobí a hlavně oplatky, který jsem tam měl
nachystaný. Po zkušenostech z dřívějška jsem je zabezpečil
proti myším, bohužel zase marně. Zjevně ty mrchy umí lízt i po
stropě a se spouštět se z něj jako Ethan Hunt... Zkrátka do
oplatků se dostaly, ale jen to tak trochu ochutnaly a přestaly,
nejspíš jim v nich chyběl palmovej olej.
Vzhledem ke zpoždění jsem se už nesnažil stihnout start
prvního busu divokou jízdou jako obvykle, naopak jsem se ještě
zastavil složit věci u lesa u Lesné, aby je zde o pár hodin
později cestou na kontrolu naložil Marušák s Magdou. Každý 3
minuty přitom buď volal nebo psal někdo mně nebo já jemu, ohledně
startu, zadávání online výsledků, dokoupení zásob, předání
papírů apod. Při jednom takovým
rozhovoru s Janou jsem zastavil v Lančově a rozhodoval se, zda
doleva či doprava. Nakonec jsem se rozhodl zkusit se víc držet
původního plánu a ještě pro kontrolu projet část cesty na kole
a vydal se tak doleva. To nebyla dobrá volba.
Do organizace byl
sice zapojen mimo jiné čerstvý absolvent UTMB, Honza Divočák Týče
s Aničkou a malým Velenem, kteří si měli ráno převzít
kontrolu Kaja v Rakousku. V pátek večer jsem ale na setkání s
divočákem připraven nebyl. Během jednoho okammžiku se stihlo všecko totálně zprasit.
Divočák z pole mi vlítl zleva přímo před kapotu, náraz, a už se ta svině kutálí po silnici od auta. Chtělo by se říct, že jsem asi jel jak prase, ale nebyla by to pravda, jel jsem asi trochu rychleji a hlavně kolmo k jeho směru. Zmítá se v bolestech, ale za chvíli už se nehýbe a končí. Pro mě to vše naopak začíná a dost nanovo. Auto má rozflákaný (ale furt částečně funkční) levý světlo, blatník, nárazník a zkřivenou kapotu.
Divočák z pole mi vlítl zleva přímo před kapotu, náraz, a už se ta svině kutálí po silnici od auta. Chtělo by se říct, že jsem asi jel jak prase, ale nebyla by to pravda, jel jsem asi trochu rychleji a hlavně kolmo k jeho směru. Zmítá se v bolestech, ale za chvíli už se nehýbe a končí. Pro mě to vše naopak začíná a dost nanovo. Auto má rozflákaný (ale furt částečně funkční) levý světlo, blatník, nárazník a zkřivenou kapotu.
Jana na 1. kontrole na Chmelinci si ke mě posílá pro několik značek a dalších chybějících předmětů
v běžcově Honzově autě Vítka, svátečního to řidiče, který svým řízením poctí vždy
jediný svátek v roce, a to ten, kdy je naše Stovka Podyjím. Než dorazí,
volám policii. Ženská na lince 158 mi navrhuje, ať toho divočáka
odklidím ze silnice, oponuju jí, že to nepůjde, protože je
těžkej jak prase, baba dostává záchvat smíchu, načež
následuje další telefonát, kde se mě už vážně ptá, jestli
fakt mám na felicii havarijní pojištění. Přijíždí policajti,
kontrola všeho včetně prasete, potom Vítek přijíždí pro věci, a ještě než si prase odvezou myslivci,
projíždí kolem coby vyhlídková jízda autobus s
běžcema na start v 23h. Ty nakonec odstartovává v Uherčicích
Vítek a po pokynu od policajtů, že s tím autem se dá dojet akorát tak do
nejbližší vsi Jazovic a tam to nechat odstavený, se následně
pro mě vrací a začíná další, mnohem větší improvizace.
Do toho všeho začíná
pršet. Přesouváme nejdůležitější věci do auta Honzy, se kterým Vítek přijel. V V této situaci je nyní důležitá skutečnost, že na střeše havarovaného aute je
zahrádka s kolem, na němž jsem mínil některé úseky projíždět.
Po notné chvíli
přeplánovávání Vítek volí celkem sebevražednou variantu, bere si
kolo a vrhá se v zimě, tmě a dešti na cestu na odznačování
Frejštějna, zatímco já se vezu Honzovým fordem do lesa u Uherčic
odznačovat úsek Grázlovy stezky. Když jsem to tam týdem před
tím značil, projížděl jsem to na kole, který jsem v úseku
podél dřevěných schodů vedl v rukách a držel ho vedle sebe.
Teď jsem naštěstí kolo neměl, ale cesta byla už značně
blativá a proto by se dalo říct i neschůdná, nakonec jsem ji
nějak sklouzal bez držko-či-zadkopádů dolů. Blbý zjištění
bylo, že déšť rozlepil odrazky, který se v některých případech uvolnily a spadly na zem, takže se tím soustava značení dost poškodila.
Mokrej docházím k
autu a mířím do Oslnovic, kde se setkávám s právě příjezdivším
Vítkem - na kole se ukázal být skoro rychlejší než v autě. V
Oslnovicích střídání, Vítek do auta, kolo zamykám do místního
přístřeší a probíhám odznačit prales cestou k Chmelnici. Tuto
cestu jsem před týdnem musel trochu prosekat, aby se dalo projít
kopřivama, během čehož se tehdy spustila bouře s
přívalovým deštěm, který krásně změnil tok potoka na vodopádovou říčku. Tentokrát bylo vody taky habaděj, ale
zjevně nedošlo k takové vlně a vodopády tolik vody neměly. Ale
než se k nim slezlo, musel člověk sestoupit hodně divokou
blativou cestou. Zde jsem už jen přichytav se všeho, co trčelo, sledoval stopy svých předchůdců, kterak tento úsek
brázdili po zadku či jiných částech těl.
Jestli něco na tomto
pochodu dokonale vyšlo, tak to byl můj příchod ke kontrole na
Chmelnici. Těsně před ní jsem došel poslední chodiče, Luďka,
Vladimíru a taky Míšu, která však byla zážitky už plně nasycena a
rozhodla se to tady zabalit. Ideální načasování bylo nejen v
tom, že dřív to odznačit prostě nešlo, ale i v tom, že pro
Míšu zde bylo jakoby domluvený Honzovo auto čekající na uzavření
kontroly, kterou zde provozovala Jana. A co víc, poté, co jsme
Míšu přivzali do auta, se sama z vděku k záchraně a příslibu
dovozu do Znojma nabídla, že vezme svoje auto a pomůže nám s
organizací. Začalo další velké překopávání plánů, které
mělo za cíl zachránit situaci po vypadnutí auta mého.
Zatímco nyní Honzovo
auto jelo na kontrolu do Vranova, kde Jana chytala první běžce na kontrole u
obchodu a dál pokračovalo do Znojma, já jsem se vydal na kole z
Oslnovic do Chvalatic na 32. km trasy, převzít tamní tajnou kontrolu od Marušáka a
Magdy. Fór je v tom, že vzdušnou časou je to mezi těmato
kontrolama sice asi 3,5 km, účastníci pochodu zde ale nachodí asi 4x
tolik a nejkratší cestou po silnici je to jen o něco míň. Dorazil jsem tam chvíli
před 4 h, cestou jsem se setkal pod Cornštejnem s potmě bloudící
odpadnuvší Mirkou a potom taky s několika chodiči v Bítově.
Kontrola v Chvalaticích
byla jako zjevení. Původní plán rozbalit partystan byl osazenstvem kontroly přebit
využitím mnohem praktičtější zastávky, kde se umístilo světlo
a po zadýchání lidma se v ní udělalo i trochu teplo. A hlavně
zde Magda spustila ve velkým svoje hody. Palačinky, chleby s
kdečím, rizoto, zelenina, několik druhů čaje a jinýho pití ...
Ovšem nachystat se pak na odjezd na další kontrolu a probudit
odpočívajícího Marušaka trvalo asi hodinu, takže
nebylo divu, že pak na další kontrole nestihli prvního běžce.
Ve Chvalaticích se pak vystřídali s Míšou, ke které jsme pak
někdy po hodinách dřímání a prošvihnutí několika lidí při rozednění do auta naložily zbylé zásoby. Těsně před odjezdem, někdy
po 7. hodině, dorazili poslední, Luděk a Vladimíra. Byli sice durch mokří, ale neopouštěl je
optimismus a dokonce měli co by dobrovolný zadní voj stále i energii sbírat
značení.
Oproti plánu (teda už
jeho asi páté aktualizaci) jsme se zde tím o pár hodin zdrželi, proto
jsem se už nestíhal přidat na kole k skupině, mířící
autem z Vranova do Rakouska předat na kontrolu u hradu Kaja občerstvení,
radši jsem se vydal chytat běžce do asi 30 km vzdálených Hnanic na 92. km trasy. Tam jsem chtěl být
do 9, kdy měla začít fungovat kontrola v tamní pivovarské hospodě. Všecky zavazadla
včetně flašky s pitím jsem ale už před tím nechal v autech, jel jsem jen na lehko
s plachtou coby pončem a oranžovou vestou a pár věcma po kapsách.
Cestou moc nepršelo, jelo se mi dobře, až na kratochvíli při zamotání reflexní vesty do řetězu, ale za chvíli se mi vybil mobil.
Zvažoval jsem u Štítar, jestli to přecejen ještě nevzít přes
Vranov a vzít si tam na kontrole z auta nabíječku, ale jednak se
už v tu chvíli vědělo, že Honza, majitel auta, končí coby
běžec a po odpočinkové pauze přechází mezi auto-pomocníky, tudíž
už bude možná na cestě do Znojma otevřít základnu, dvěk, že jsem
možná nabíječku nechal ve Znojmě, třik bych se tím zdržel tak,
že bych Hnanice určitě nestihl. Od plánu cesty na Vranov jsem
definitivně upustil a jel k Hnanicím. Ještě byla varianta se
aspoň stavit napít na kontrolu Na Keplech, to bych na to musel mít
aspoň o půl hodiny víc. Tu jsem sice neměl, ale stejně jsem ji
ztratil nesmyslnou zajížďkou kvůli špatně označené cestě z
Podmolí ke Žlebskýmu rybníku. Tam jsem se někdy chtěl podívat,
ale ne teď ...! Sjezd k Šobesu už byl v pohodě, pak přes lanový
most pak po asfaltce nahoru. Sice jsem tam málem vypustil duši
(svou i tu na kole), ale nakonec jsem do Hnanic k restauraci
dorazil současně se Sucháčem a Jardou Gottvaldem, což se
ukázalo, že jsou první běžci - což potvrdila Jana s Míšou, který to už jistly v hospodě. S klukama, kteří si zde ani nedali polívku a hned
valili dál, jsem ještě pak doznačil úsek přes step Na Skále,
nechal je zdrhat dál do cíle a vrátil se do hospody. Zde jsme s
holkama vymysleli plán, jak vše zbývající zvládnout a vystřídal
je v sezení v hospodě, Janinou powerbankou si konečně nabil
mobil a zatímco venku už zase lilo, čekal jsem v suchu na příchozí vodníky a vyřizoval s pojišťovnou odtah auta.
Krátce po
poledni dorazila dvojice prvních běžců do cíle, zatímco já teprve vyhlížel, kdy mě přijede Vítek střídat, k čemuž došlo až
někdy kolem 14h. Už konečně přestávalo pršet a mohl jsem se ve
větší pohodě vydat doznačit úsek v Rakousku kolem šibenice,
zejména pro ty pozdní příchozí, aby měli odrazky na cestě.
Cestou od šibenice k sršnímu altánku mě pak před smrtí žízní
zachránila Helena, které jsem odlehčil velbloudí vak o pár hltů
a šlo se jí potom o dost líp :). Sjezd zpátky k Heiligersteinu už
byl parádní, i tak jsem ale zajel uhasit žízeň do Hnanic. Do
hospody už dorazil i Marušák, takže tam pak s Vítkem dvě hodiny
poctivě kontrolovali, obzvlášť Vítek, kterej už nemusel řídit ... :)
Já jsme se konečně
odpíchl a přes pěkné stepní oblasti Havraníků a Popic dorazil do
Znojma. Když jsem tam dorazil, měl jsem toho za sebou na kole kolem
75 km, tak jsem se těšil, že už budu mít pokoj. Ten byl (cimra, ve které jsme měli při startu organizátorský štáb) ale už zabranej dorazivšíma běžcema, kteří byli s Janou H. (která tentokrát nahradila ve vypisování diplomů Janu P. - kde bychom bez těch Jan byli ...), Magdou a
jídlem nastěhovaní mezi moje bágly a bedny s organizačníma
věcma. Panovala velmi uvolněná atmosféra, zejména z bot a
ponožek, za kterou se v tu chvíli ale nemusel nikdo stydět.
Koneckonců, zaprasení (jsme) byli všichni. Ještě na poslední
chvíli jsem se potkal s nejrychlejšíma včetně třetího Filipa, který si z loňska zopakoval umístění "na bedně", abych jim mohl
potvrdit diplomy, pak ještě odiplomoval první tři holky Majku, Andy a Mirku. Pak se zase zvedl a zajel do kšeftu pro pár
věcí.
Poté už jsem se z pokoje v podstatě nehl, nedonutil mě k
tomu ani telefonát jednoho z chodičů. Pavel, řečený Karel, totiž potřeboval
vyzvednout klíče v hotelu, čehož se zhostil na jedničku Vítek dorazivší z Hnanic s Divočákovic
rodinou. A zatímco Divočáci už byli mimo tento pochod, Vítek, opojen několika hodinama v hospodě a
následně sezením v klubovně u burčáku, nás vytrvale zval na
párty u Karla. Naštěstí jsme této nabídce odolali, i tak jsme seděli,
jedli, pili, kecali a čekali na pozdní chodiče dlouho do noci. Mezi
tím zazněla i nová píseň o Podyjí a to hned ve více verzích
vhodných pro různé typy počasí.
Kolem půl druhé většina
z nás zalehla, vstali jsme něco po 8h. Následovala poprava melounu,
hromadné focení a byl zahájen úklid.
Po 9h pro mě přijel můj
otec a jeli jsme naložit rozbitý auto. Trochu mě zaskočilo, že
borec s tahačem vůbec nevěděl, kam to má odvézt a teprve to
řešil s pojišťovnou na místě, ale nakonec to nějak dopadlo. I
když se auto cestou na rampu ještě trochu rozpadlo.
Vrátili jsme se kolem
poledne do cíle, právě ve chvíli, kdy přicházela Vladimíra. Pak
už zbýval jen Luděk, který dorazil 3 minuty před 13 h,
tedy těsně před 40 hodinama od startu. Za tento výkon dostal
podepsaný meloun.
Pak už se vše napakovalo
a protože naše auto spěchalo do Brna, zákonitě se mu ještě
vybila baterka. Naštěstí byly přítomny startovací kábly a auto
paní ředitelky SVČ, díky nimž se nám nakonec opravdu podařilo
ze Znojma odjet. A ve chvíli (pokud) se to podařilo i severním
Čechům Jirkovi, Evě, Vlaďce a Luďkovi, akce Stovka Podyjím byla
pro tento rok ukončena.
Žádné komentáře:
Okomentovat